31 Μαΐ 2014

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΚΑΠΝΙΣΜΑΤΟΣ

του Βλάση Γωγούση
Η Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καπνίσματος γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 31 Μαΐου, όπως και ΣΗΜΕΡΑ
ΤΟ ΚΑΠΝΙΣΜΑ ΠΡΟΚΑΛΕΙ:

· ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ 3,5 εκατομμυρίων ανθρώπων κάθε χρόνο σε όλο τον κόσμο
το 83% των θανάτων από ΧΡΟΝΙΑ ΒΡΟΓΧΙΤΙΔΑ και ΕΜΦΥΣΗΜΑ
το 82% των θανάτων από ΚΑΡΚΙΝΟ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΟΝΑ
το 25% των θανάτων από ΚΑΡΔΙΟΠΑΘΕΙΑ
το 90% των περιφερειακών αγγειακών νόσων που οδηγούν σε ΑΚΡΩΤΗΡΙΑΣΜΟ

Το ΚΑΠΝΙΣΜΑ προκαλεί επίσης :
· Oικονομική «ΑΙΜΟΡΡΑΓΙΑ» 200 ΔΙΣΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΩΝ Δολαρίων κάθε ΧΡΟΝΟ στους πάσχοντες από νόσους που σχετίζονται μ`αυτό !
· Η Ελλάδα είναι μία ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΡΩΤΕΣ ΧΩΡΕΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ σε κατανάλωση τσιγάρων, με τους
· άνδρες να προηγούνται με 47,4%
· έναντι 39,6% των γυναικών.
Μέχρι τα 14, σχεδόν οι μισοί έφηβοι έχουν δοκιμάσει τσιγάρο, ενώ στα 18 ο ΕΝΑΣ ΣΤΟΥΣ ΔΥΟ ΜΑΘΗΤΕΣ έχει γίνει συστηματικός καπνιστής!!!.
· Οι θάνατοι από καρκίνο του πνεύμονα, ξεπερνούν στη Χώρα μας πλέον τους 6.000 ετησίως.
· Τέλος ,αυξάνονται όλο και περισσότερο οι ΝΕΕΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΚΑΠΝΙΣΤΡΙΕΣ, γι`αυτό και η πιθανότητα για έμφραγμα του μυοκαρδίου αυξήθηκε κατά 50% τα τελευταία χρόνια στις γυναίκες σε σχέση με τους άνδρες.
Αυτά σαν μία ( πικρή, πρωινιάτικη ) πρόγευση !
· Και τώρα , φίλοι και φίλες μου σας παραπέμπω στο επόμενο άρθρο μου ( το οποίο παρακαλώ taxalia να το δημοσιεύσουν ευθύς αμέσως ) στο οποίο περιγράφω πως έκοψα εγώ , ο ΒΛΑΣΗΣ ΓΩΓΟΥΣΗΣ , το κάπνισμα ,

· Εγώ που , από τα 15 μέχρι τα 40 μου , υπήρξα όχι απλώς καπνιστής αλλά ΚΑΤΑΧΡΑΣΤΗΣ καπνίσματος, με μέσο όρο τα……50 τσιγάρα ημερησίως !
· Δρ Βλάσης Γωγούσης
·

Πώς από ΚΑΤΑΧΡΑΣΤΗΣ ΚΑΠΝΟΥ έγινα..ΜΑΡΑΘΩΝΟΔΡΟΜΟΣ!
του Βλάση Γωγούση

ΗΜΙΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ Μάρτης του 1985 , ΕΓΩ , ( ηλικία 56 )..
( Ομιλία Βλάση Γωγούση στην προχθεσινή τελετή βραβεύσεώς του από τον ΔΗΜΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ )

« Καπνίζετε , γιατρέ μου » ; με ρώτησε ο 40ρης δάσκαλος- που ήρθε για εξέταση , πρώτη φορά, στο
ιατρείο μου -.

« Ναι » απάντησα , μου προσέφερε ένα τσιγάρο και το άναψα.
Πήρε κι` αυτός ένα, τόβαλε στο στόμα του - χωρίς να το ανάψει - κι` άρχισε να το…..ρουφάει !
« Άναψέ το » του είπα.
« Δεν καπνίζω γιατρέ μου»
«Τότε γιατί κουβαλάς τσιγάρα»
« Ετσι τόκοψα !!, το βάζω στο στόμα και…. το ρουφάω », μούπε !
« Μνήσθητί μου Κύριε , σκέφθηκα , λειψός θα είναι ο άνθρωπος !! » και τον…ξέχασα !
Αμ ,δε !! τον θυμήθηκα , όταν ύστερα από 6 μήνες μ` έπιασε στη μέση του δρόμου, ένα «οπισθοστερνικό άλγος με αίσθημα επικειμένου θανάτου»– έτσι το λεν οι καρδιολόγοι !
5 βασανιστικές ώρες πέρασα στο ΑΧΕΠΑ.
« κάπνιζες ; »- « κάπνιζα », « κάπνιζες;» « κάπνιζα », ΟΛΟ αυτό με ρωτούσαν οι γιατροί που ερχόντανε να δουν τον… ετοιμοθάνατο συνάδελφό τους !
Τελικά δεν ήταν έμφραγμα, πέταξα τα σωληνάκια και τους καθετήρες και - παρά τις αντιρρήσεις των γιατρών - υπέγραψα κι` έφυγα.
Κι` ύστερα, ύστερα, έβαλα το χέρι στην τσέπη κι` άνοιξα το κουτί με τα τσιγάρα.
Αλλά λογάριαζα χωρίς τον , χωρίς ποιον λέτε; , χωρίς τον….Δάσκαλο !!
Έβαλα που λέτε ένα τσιγάρο στα χείλη μου και παρίστανα για μήνες ολόκληρους τον καπνιστή χωρίς να το ανάβω !
΄Όμως ένοιωθα σαν τοξικομανής που έκοψε την…ηρωίνη , μ`έπιανε στερητικό σύνδρομο , έψαχνα την….μεθαδόνη μου , και την….βρήκα !
Για νάμαι ειλικρινής, την βρήκε η …συμβία μου, η αγαπημένη μου Φούλα , παληά πρωταθλήτρια του Ηρακλέους ( Φούλα Αναστασιάδου-με τ` όνομα- ω! ……Θεέ μου - 60 χρόνια την ίδια έχω, …τύφλα νάχει το……μνημόνιο!)
« Ν` αρχίσεις να τρέχεις, Βλάση, μούπε, σαν αυτούς που περνάν κάθε πρωί κάτω από το μπαλκόνι » ( σαν αυτούς που τους έβλεπα να τρέχουν σαν τρελοί ,χειμώνα –καλοκαίρι – και τους κορόϊδευα !).
Και` άρχισα !!
Αθλητικά παπούτσια για τρέξιμο, σορτάκι, αμάνικο φανελλάκι , καπελλάκι με πλαϊνά αυτιά , γείσο κατεβασμένο, μεγάλα μαύρα γυαλιά ( ντρεπόμουνα , κρυβόμουνα για να μη με γνωρίσουν και… ρεζιλευτώ !!).

Την πρώτη μέρα ξεκίνησα κάνοντας τον.….κατοστάρη , έπαθα θλάση στη δεξιά γάμπα - 15 μέρες με μπαστούνι περπατούσα !
Ύστερα ξανάρχισα με γρήγορο περπάτημα, ως που μια μέρα ακολουθώντας (τρέχοντας αργά) 2 νεαρούς που κάναν «τζόκινγκ» συζητώντας μεταξύ τους , έφτασα μέχρι τον Λευκό Πύργο.
Έτσι ξεκίνησα, κι` έμαθα το μυστικό :
Τρέχα χωρίς να λαχανιάζεις, κάθε μέρα πιο μακριά.
Σε λίγους μήνες έφτασα - κάθεστε καλά;- έφθασα να τρέχω 10 χιλιόμετρα κάθε πρωί,
Λιμάνι > Express Service μετ `επιστροφής, σε μία ώρα και κάτι !
30 ολόκληρα χρόνια έτρεχα , χειμώνα-καλοκαίρι κάθε πρωί, καθημερινές, Σαββατοκύριακα, γιορτές , Πάσχα, Χριστούγεννα , ασταμάτητα.

Αυτό κι` αν ήτανε εξάρτηση και τοξικομανία !!.
Τίτλους ; , να φαν κι` οι κότες !!, μετάλλια και κύπελλα στα 5 χιλιόμετρα, στα 10 , στα 20, στα 23 , στα 30, στον ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΟ ΔΡΟΜΟ Βασιλικά –Θεσσαλονίκη , 56 χρόνων…παίδαρος, ήμουν τότε !!! .
Σ` αυτόν , τον ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ, παρ` ολίγο δεν θα τερμάτιζα, στο τελευταίο χιλιόμετρο ένοιωθα να μ` εγκαταλείπουν οι δυνάμεις μου και τότε , τότε φίλοι μου άκουσα κάτι πιτσιρικάδες να φωνάζουν :

« Τρέχα μπάρμπα , μπράβο …παπού» και….έγινα…πύραυλος!
Άκου παπού ( τώρα τι είμαι δηλαδή…Μαθουσάλας !).
….Φτερά βγάλαν τα πόδια μου, ότι έβρισκα μπροστά μου το…προσπερνούσα και τερμάτισα πρώτος στην κατηγορία μου , το κύπελο μού τόδωσε ο αείμνηστος Δήμαρχος Κοσμόπουλος, ο οποίος με είδε και δεν πίστευε στα μάτια του !
Έσκυψε( όσο μπορούσε-λόγω…κοιλιάς !) και μούπε :
« Γιατρέ μου , πάνε να σε δεί κανένας …γιατρός !! »
Ένα λεπτό, φίλοι αναγνώστες, τελειώνω ( « να…ολοκληρώσω» που λενε και στα…πάνελ της τηλεοράσεως).

Δεκέμβρης του 74, Μαραθώνιος στη Χονολουλού.
Σε μια μεγάλη εξέδρα ανεβαίνουν 22 άνδρες που τερμάτισαν .
Είχαν όλοι στη μαύρη φανέλα τους μια στάμπα με μια κόκκινη σπασμένη καρδιά ! .
Πριν λίγα χρόνια είχαν αντικρίσει τον θάνατο από βαρύ καρδιακό επεισόδιο, οι μισοί είχαν κάνει Bypass , κι` ύστερα, ύστερα άρχισαν το αργό περπάτημα , ύστερα το γρηγορότερο, κι` ύστερα το τρέξιμο.
Σείσθηκε το γήπεδο, Δεκέμβρης του 74 , στον μαραθώνιο της Χονολουλού !.

Και κάτι άλλο, φίλοι μου :
Κάποιος που τερματίζει σ`έναν μαραθώνιο , αποκλείεται – στατιστικά- να πάθει έμφραγμα για 7 ολόκληρα χρόνια !.
Κι` αυτό γιατί οι στεφανιαίες αρτηρίες των δρομέων φαρδαίνουν συνεχώς και…. τριπλασιάζονται σε διάμετρο , πως να βουλώσουν;;;

Γι` αυτό σας λέω :
Αν θέλετε να ζήσετε πολλά και καλά χρόνια , ΚΟΨ`τε το ΚΑΠΝΙΣΜΑ και ακολουθείστε την …ΓΩΓΟΥΣΙΟ ΘΕΩΡΙΑ, την θεωρεία των….τριών «Π » :

ΠΕΡΠΑΤΑΤΕ, ΠΕΙΝΑΤΕ και ……’αϊντε , το ΤΡΙΤΟ
ας μην το πω , μαντέψ`τε το !!

Νάστε καλά !

Δρ Βλάσης Γωγούσης.




 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη