26 Νοε 2013

Παράνομες αναθέσεις του Δήμου Θεσσαλονίκης προς την Μητροπολιτική Αναπτυξιακή

Παράνομες αναθέσεις του Δήμου Θεσσαλονίκης προς την Μητροπολιτική Αναπτυξιακή Θεσσαλονίκης Α.Ε. – Ακυρωτική απόφαση-κόλαφος της Αποκεντρωμένης Διοίκησης
Γράφει ο Θάνος Τάκης



Έξι (+1) «επειδή» της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης γκρεμίζουν την παράνομη τακτική του Δήμου Θεσσαλονίκης που αποσκοπεί σε περισσότερο «ευέλικτη» διοίκηση, με απευθείας αναθέσεις.

Σε τοποθέτησή του, σε συναφούς θεματολογίας άρθρο του taxalia, ο δημοτικός Σύμβουλος και υποψήφιος Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, κ. Χρήστος Μάτης αναφέρει, «Με αφορμή μάλιστα την απόρριψη από την αποκεντρωμένη διοίκηση των δύο προγραμματικών συμβάσεων του δήμου με την αναπτυξιακή, όπως ακριβώς είχε γίνει και με τη μεταφορά χρημάτων για τις εκδηλώσεις του 2012, κατέστησα σαφές ότι ο μόνος στόχος που εξυπηρετεί η αναπτυξιακή είναι η ευελιξία στην οικονομική διαχείριση χωρίς "ενοχλητικούς" ελέγχους, προειδοποιώντας ότι πρόκειται για μία έωλη άποψη».

Ας δώσουμε μερικά στοιχεία παραπάνω, γι’αυτή την υπόθεση. Με την αριθ.πρωτ. 73444+73443/29.10.2013, ο Γενικός Γραμματέας της ΑΔΜΘ βρίσκει παράνομες και ακυρώνει τις απευθείας αναθέσεις του Δήμου Θεσσαλονίκης για ποσό συνολικά 227.550 € (με ΦΠΑ) http://static.diavgeia.gov.gr/doc/%CE%92%CE%9B%CE%9B5%CE%9F%CE%A11%CE%A5-%CE%98%CE%A77

Γιατί τις ακυρώνει;

«Επειδή, ο σκοπός σύναψης των προγραμματικών συμβάσεων πρέπει ... να έχει αναπτυξιακό χαρακτήρα,

Επειδή, σε κάθε περίπτωση, η σύμπραξη ιδιωτικού και δημόσιου τομέα με τη σύναψη προγραμματικών συμβάσεων δεν μπορεί να οδηγεί σε καταστρατήγηση των σχετικών διατάξεων που ορίζουν την τήρηση διαδικασίας διαγωνισμού,

Επειδή, με τις υπό κρίση προγραμματικές συμβάσεις εν προκειμένω αποφασίζεται κατ' ουσία απευθείας ανάθεση υπηρεσίας στην αναπτυξιακή ανώνυμη εταιρία, κάτι που αποτελεί έμμεση επιχορήγηση ανώνυμης εταιρίας ΟΤΑ, συνεπώς καταστρατηγείται η απαγόρευση επιχορήγησης ανώνυμων εταιριών ΟΤΑ,

Επειδή, ... συνάγεται ότι για την ανάθεση υπηρεσιών από τους Δήμους απαιτείται κατά κανόνα η διενέργεια δημόσιου ανοικτού μειοδοτικού διαγωνισμού, ώστε να καθίσταται δυνατή με την προσέλευση μεγάλου αριθμού μεοδοτών η ανάπτυξη επαρκούς ανταγωνισμού και η διασφάλιση των οικονομικών συμφερόντων των ΟΤΑ,

Επειδή, τα συμβαλλόμενα μέρη στα πλαίσια της σύναψης μιας προγραμματικής σύμβασης υποχρεούνται ... να καθορίζουν κάθε φορά, ως ελάχιστο περιεχόμενο της προγραμματικής σύμβασης που πρόκειται να συνάψουν,το αντικείμενο της, τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους, το χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης και τη διάρκεια της σύμβασης, τον προϋπολογισμό της και τους πόρους, από τους οποίους θα καλυφθούν οι αναλαμβανόμενες από τους συμβαλλόμενους υποχρεώσεις, το όργανο παρακολούθησης της εκτέλεσης της σύμβασης και τις αρμοδιότητές του, καθώς και ρήτρες σε βάρος των συμβαλλομένων που παραβαίνουν τους όρους».

Απολαυστικά χρηστή διοίκηση, που δεν υποψιάστηκε τίποτε από τα πιο πάνω. Λέμε, τώρα...

Κι από το δια ταύτα της υπόθεσης, πάμε στην αρχή, στο ιστορικό της.

Με δύο αυτοτελείς αποφάσεις (συμβάσεις), το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Θεσσαλονίκης, αποφάσισε κατά πλειοψηφία, να συνάψει δύο προγραμματικές συμβάσεις με την Κοινωφελή Επιχείρηση Δήμου Θεσσαλονίκης και την Μητροπολιτική Αναπτυξιακή Θεσσαλονίκης Α.Ε. Απλά πράγματα: πληρώνει η ΚΕΔΗΘ και υλοποιεί η Αναπτυξιακή.

Ο προϋπολογισμός της πρώτης, υπ.αριθ. 1449/2013 σύμβασης, ανέρχεται σε 50.000 € και ο σκοπός συνίσταται στην «εν γένει ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης» με ενδεικτικές δράσεις και αντίστοιχο προϋπολογισμό την «έκδοση τευχών για την Ευρωπαϊκή Πρωτεύουσα Νεολαίας Θεσσαλονίκη 2014» (12.000 €), την «παραγωγή και κυκλοφορία αντικειμένων» (15.000 €), την «διεθνή προβολή των δράσεων» και «συμμετοχή σε ευρωπαϊκές δράσεις» (23.000 €).
Ο προϋπολογισμός της δεύτερης, υπ.αριθ. 1450/2013 σύμβασης,  ανέρχεται σε 135.000 € και ο σκοπός συνίσταται στην «εν γένει ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης» με ενδεικτικές δράσεις και αντίστοιχο προϋπολογισμό την «την οργάνωση του διεθνούς συνεδρίου του Συμβουλίου Μελών του Ευρωπαϊκού Φόρουμ Νεολαίας ... και έναρξη της Ευρωπαϊκής Πρωτεύουσας Νεολαίας Θεσσαλονίκη 2014» (73.000 €), τη διοργάνωση «συνεδρίου της Ελληνικής Προεδρίας στην EE» (10.000 €), τη «λειτουργία διεθνούς γραφείου τύπου, επικοινωνίας, συντονισμού και εθελοντών» (52.000 €).

Σύνολο 185.000 άνευ και 227.550 , με ΦΠΑ, όλα με βολικές αναθέσεις! Που χρόνος και διάθεση για διαγωνισμούς, όπου μπορεί να εμφανιστεί, απρόσκλητος, ο καθένας!

Ενώ τώρα: χρηματοδοτούμε την Μητροπολιτική Αναπτυξιακή, η οποία, ως ανώνυμη εταιρεία, δεν υπόκειται στον αυστηρό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, δεν δημοσιεύει στην Διαύγεια (κακώς), δεν δίνει λογαριασμό παρά μόνο στο Διοικητικό της Συμβούλιο!

Συνεπώς, δεν προχωρά σε διαγωνιστικές διαδικασίες και δίνει όλα τα έργα, με απευθείας αναθέσεις, χωρίς συγκεκριμένες (έγγραφες) προδιαγραφές.

Επιπλέον όμως του σκαμπιλιού στον Δήμο Θεσσαλονίκης, με την ανάδειξη έξι (6) σημείων παρανομίας, αναφέρει και ένα ακόμη, στο σώμα της απόφασης: ότι δηλαδή, «Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 268 του Ν.3463/2006 προβλέπεται ότι “Με απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου επιτρέπεται η απευθείας ανάθεση ...σε  αναπτυξιακές ανώνυμες εταιρείες Ο.Τ.Α. ... υπηρεσιών συνδεόμενων με το αντικείμενο της δραστηριότητάς τους, αν ο προϋπολογισμός του αντικειμένου της ανάθεσης δεν υπερβαίνει το ποσό των σαράντα πέντε χιλιάδων ευρώ (45.000 Ε), και υπό την προϋπόθεση ότι οι υπηρεσίες θα παρασχεθούν από τις ίδιες τις επιχειρήσεις”»Πώς όμως παράγει το έργο που αναλαμβάνει, η Αναπτυξιακή; Με έναν υπάλληλο που διαθέτει;

Μεταφράζοντας τα προηγούμενα «επειδή» της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, προκειμένου να είναι νόμιμος, από τώρα και στο εξής, ο Δήμος Θεσσαλονίκης, θα πρέπει να ξεχάσει τις ‘ντρίπλες’.

·       Θα πρέπει να σέβεται τον αναπτυξιακό χαρακτήρα στις συμβάσεις του.
·       Θα πρέπει να τηρεί τις ορθές διαδικασίες διαγωνισμών.
·      
​​
Θα πρέπει να προχωρεί με ανοικτούς δημόσιους διαγωνισμούς και όχι αναθέσεις, ώστε να διασφαλίζονται τα οικονομικά συμφέροντά του.
·    Θα πρέπει να μην καταστρατηγεί την απαγόρευση επιχορήγησης των εταιρειών ΟΤΑ που συμμετέχει. Όχι, δηλαδή, όπως έκανε το 2012, όπου από τα 61.500 € του κύκλου εργασιών της Μητροπολιτικής Αναπτυξιακής, ο Δήμος Θεσσαλονίκης πλήρωσε τα ... 61.500 €!
· Θα πρέπει να περιγράφει ακριβώς τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις αμφοτέρων των πλευρών, καθώς και αντικείμενο, χρονοδιάγραμμα, προϋπολογισμό, διάρκεια σύμβασης και ρήτρες.

Όπως παρατηρώ, η απόφαση-κόλαφος της Αποκεντρωμένης Διοίκησης εκδόθηκε στις 29 Οκτωβρίου 2013. Προφανώς την γνωρίζει ο Δήμος Θεσσαλονίκης. Εφόσον συμβαίνει αυτό, πραγματικά δεν μπορώ να αντιληφθώ πώς δίνει, νέο έργο, φυσικά με ανάθεση, στην εταιρεία αυτή!

Συγκεκριμένα, στις 18 Νοεμβρίου 2013 ενέκρινε, «ανάθεση µελέτης για τις εργασίες παραγωγής, διαχείρισης, εµπορικής και εν γένει εκµετάλλευσης σηµάτων, σηµάνσεων και εν γένει λογοτύπων στην Μητροπολιτική Αναπτυξιακή Θεσσαλονίκης Α.Ε., έναντι ποσού 43.050,00 €» http://static.diavgeia.gov.gr/doc/%CE%92%CE%9B1%CE%A6%CE%A9%CE%A15-%CE%A5%CE%A37
Ερώτηση αφελούς πολίτη: Η Διεύθυνση Νομικής Υποστήριξης του Δήμου Θεσσαλονίκης, υπηρεσία υπαγόμενη απευθείας στον Δήμαρχο, απασχολεί έντεκα (11) δικηγόρους.  http://www.thessaloniki.gr/portal/page/portal/DioikitikesYpiresies/YpiresiesYpagDimarxo/DnsiNomikisYpostiriksis
Συνεργάζεται και πληρώνει πλουσιοπάροχα εξωτερικούς δικηγόρους, με απευθείας αναθέσεις, όταν υπάρχει ζήτημα το οποίο η Διοίκηση κρίνει ότι δεν μπορούν να καλύψουν οι προηγούμενοι έντεκα (περίπτωση Σαξώνη).
Ο κ. Μπουτάρης έχει προσλάβει, επιπλέον, ως προσωπικό του ειδικό σύμβουλο, έναν ακόμη, δικηγόρο.

Κανείς από αυτούς δεν εντόπισε τις σοβαρότατες παρανομίες στις ως άνω αναθέσεις; Κανείς δεν είδε οτιδήποτε μεμπτό; Όλοι όσοι ασχολήθηκαν, γνωμοδότησαν θετικά; Ή μήπως δεν ρωτήθηκε η γνώμη τους;

Δεν μπορώ να το πιστέψω, αλλά, τελικά, ό΄,τι και να συνέβει, η παρανομία έγινε.

Και ο Δήμος Θεσσαλονίκης συνεχίζει, μέχρι σήμερα, να πράττει τα ίδια,  παρά το χαστούκι της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.

Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, κ. Μπουτάρης θα παραμένει έκθετος, όσο δεν διευκρινίζει γιατί συνέβησαν αυτές οι σημαντικές παρανομίες αλλά και το το τι μέλλει γενέσθαι.



Υ.Γ. 1.: Υπόψιν Υπουργού Μακεδονίας – Θράκης, κ. Καράογλου:

Η συγκεκριμένη ανακλητική απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης αφήνει και μια σοβαρότατη ‘αιχμή’.

Καταγράφει ότι, «Σημειωτέον ότι με την υπ' αρ. 1331/2013 απόφαση είχε εγκριθεί η σύναψη προγραμματικής σύμβασης με το Υπουργείο Μακεδονίας - Θράκης και την Μητροπολιτική Α.Ε. με σκοπό την οργάνωση της τουριστικής ανάπτυξης και προβολής του Δήμου και ενδεικτικές δράσεις σχετικές με τον σκοπό αυτό, με φορέα υλοποίησης την αναπτυξιακή και χρηματοδότηση από το Υπουργείο κατά 50.000,00 ευρώ».
Εφόσον δεν έχει κληθεί να αποφασίσει σχετικά, δεν λαμβάνει απόφαση για την συγκεκριμένη προγραμματική σύμβαση. Αναφέρει όμως το γεγονός στο σώμα της απόφασης για τις άλλες – παράνομες πλέον - προγραμματικές συμβάσεις προφανώς για την ενημέρωση του ΥΜΑΘ.

Ο οποίος, πρέπει να ελέγξει εκ νέου την νομιμότητα της δικής του συμβάσεως, σύμφωνα και με τα επίκαιρα δεδομένα, και να ακυρώσει όποια σύμβαση έχει υπογράψει με αυτή την εταιρεία, εφόσον δεν τηρείται ο νόμος.


Υ.Γ. 2.: Το θέμα δεν έληξε, για μας. Υπάρχουν κι άλλα, σοβαρά ζητήματα νομιμότητας, και θα τα φωτίσουμε.
 
 
 
 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη